Monday, October 26, 2009

TIADA KEGAGALAN DENGAN SEMANGAT KENTAL

Sebenarnya tidak ada yang disebut sebagai kegagalan kecuali kalau kita menganggapnya demikian. Kita mungkin berkali-kali mengalami kekalahan sementara. Mungkin kita dihalang atau malah dihentikan oleh kemalangan. Mungkin juga kita harus bergerak menolak penghalang namun kegagalan sebenarnya tidak pernah terjadi. Kalau kita tidak putus asa dan menyerah dalam pertarungan itu. Selagi kita bertahan untuk meneruskan pertarungan itu ia tetap bergerak menuju sasaran kita. Selagi kita tidak menyerah, kejayaan masih mungkin dapat kita capai.
Tidak akan ada kegagalan bagi orang yang kehilangan keteguhan hatinya, karakternya, penghargaan dirinya atau keyakinan dirinya. Kekalahan sementara dapat dilalui. Kekalahanlah yang membuat tulang-tulang kita kuat dan otot kita menjadi lebih pejal serta membuat manusia menjadi luar biasa.
Tidak ada yang dapat mencegah orang yang mempunyai ketetapan hati untuk mencapai kejayaannya. Letakkan penghalang di tengah-tengah jalannya dan ia akan menjadi penghalang itu sebagai batu loncatan serta menjadikannya tempat untuk mendaki kejayaan. Ia menjadi pemangkin kejayaan.
Tidak ada orang boleh disebut gagal selagi ia masih berpegang pada kejujuran dan kebenaran. Di dalam kebenaran tidak ada yang menjadi penyebab kegagalan. hanya ada satu kegagalan iaitu tidak jujur terhadap hal terbaik yang ada di dalam diri kita. Biarkan segala sesuatunya hilang musnah, kalau hal itu memang seharusnya terjadi tetapi jangan kita sampai kehilangan pegangan terhadap diri sendiri. Jangan membiarkan kemanusiaan anda hilang. Inilah harta karun anda yang tidak ternilai. Ia lebih berharga bagi anda daripada nafas anda. berpeganglah dengan erat pada kemanusiaan dengan segala kemungkinan yang anda miliki.
Orang yang berhenti akan tertinggal. Orang yang bertahan untuk terus berjuang akan melampaui. Siapkan diri untuk mendapatkan kejayaan yang lebih besar dalam hidup dengan pemahaman yang jelas tentang daya untuk melepasi penghalang ini. Ingatlah bahawa tidak ada kegagalan bagi orang yang semangatnya tidak dapat digugat.

No comments: