Sunday, December 27, 2009

ADEKE MENGKOME BEGINI?

Keindahan dalam masyarakat manusia ialah kerana adanya "budi mulia". Kemuliaan budilah yang membezakan manusia dari kehidupan yang liar. Berbudi bukanlah suatu yang dapat dibuat-buat. Ia merupakan hasil terakhir bagi pembentukan peribadi dan jiwa sejak kecil lagi. Oleh itu untuk melahirkan pekerja-pekerja yang berbudi mulia bukanlah mudah. Ia memastikan usaha giat dilakukan bagi membentuk peribadi tersebut.

Terdapat pelbagai cara dilakukan untuk membentuk peribadi tersebut. Antara caranya ialah dengan memberi ceramah-ceramah agama dan pendidikan moral kepada pekerja tersebut. Berbudi mulia yang meliputi aspek-aspek pertuturan, tingkah laku, berpakaian, tindak tanduk dan cara melayan tetamu sangatlah penting dalam memberi perkhidmatan kepada orang ramai.
Orang ramai mengharapkan perkhidmatan yang mesra dari pegawai-pegawai tersebut kelak akan dianggapoloeh orang ramai sebagai sikap kerajaan terhadap rakyat.

Oleh itu, sikap yang positif, lemah lembut dan berbudi bahasa dalam melayani orang ramai ketika memberi perkhidmatan sangat penting dan menjadi suatu kewajipan. Dalam perkhidmatan kesihatan pula sikap budi mulia dan lemah lembut jururawat atau doktor menjadi ubat yang mujarab kepada pesakit yang sedang menderita.

KISAH DAN TELADAN

Sayidina Hasan bin Ali adalah cucu Rasulullah s.a.w. Beliau amat disayangi oleh Baginda. Sebab itulah Sayidina Hasan r.a. dididik dengan budi pekerti yang mulia lagi terpuji. Sikapnya ramah, penyantun, rendah hati dan dermawan.

Pada suatu hari ketika Sayidina Hasan r.a. duduk di muka pintu rumahnya, tiba-tiba datang seorang lelaki Badwi lalu melemparkan kata-kata yang kurang sopan kepadanya dan kepada ayahandanya Sayidina Ali bin Abi Talib r.a.

Sayidina Hasan r.a. tidak menunjukkan rasa marah atau membalas terhadap perbuatan lelaki itu bahkan menyuruh pelayan rumahnya membawa sedikit wang perak lalu diberikan kepada lelaki tersebut seraya berkata:
"Tuan, maafkan saya kerana hanya inilah sahaja yang saya miliki. Jika ada yang lebih saya tidak akan sembunyikan dari kamu."

Sikap dan layanan daripada Sayidina Hasan r.a. itu akhirnya berjaya melembutkan hati Badwi tersebut. Tiba-tiba Badwi itu menangis di hadapan Sayidina Hasan r.a. dan berkata:
"Wahai cucu Rasulullah s.a.w. Maafkan aku kerana berlaku kasar kepadamu. Sebenarnya aku berbuat demikian hanyalah untuk menguji kebaikan budi pekertimu sebagai cucu Rasulullah s.a.w. yang amat aku kasihi. Sekarang yakinlah aku bahawa engkau sebenarnya cucu Rasulullah s.a.w. . Sesungguhnya engkau mempunyai budi pekerti yang mulia sekali."

Demikianlah satu contoh keindahan sudi yang dimiliki oleh Sayidina Hasan bin Ali r.a. Beliau bersabar walaupun dilemparkan dengan kata-kata yang kurang baik oleh Badwi tersebut.

1 comment:

amalhaj said...

assalamualaikum cik epak!
sungguh manis,memang manis.
buah epal memang manis.