Tuesday, December 22, 2009

KERAGUAN ADALAH PENGKHIANAT

"keraguan kita adalah pengkhianat dan membuat kita kehilangan sesuatu yang baik yang sebenarnya boleh kita miliki kerana kita menjadi takut untuk cuba mendapatkannya."

Telah dikatakan bahawa, "semua orang boleh memulainya, tetapi hanya orang yang bertindak seterusnya yang boleh mencapai penamat." Kebanyakan orang yang bersungguh-sungguh di tingkat sederhana atau biasa akan boleh mendapatkan kejayaan yang besar apabila mereka mengenali dri sendiri. Oleh itu, mereka perlu menutup serapat-rapatnya pintu keraguan kerana keraguan itu adalah "pengkhianat".

Terdapat berjuta-juta orang yang memiliki cita-cita hebat dan telah membuat ketetapan hati untuk melaksanakan cita-cita itu tetapi mereka menjadi mangsa keraguan sendiri yang membuat mereka tidak pernah memulakannya. Mereka hanya menunggu, tidak mampu membuat permulaan kerana keraguan ini tetap menghalang di hadapan pintu ketetapan hati mereka. Mereka sepatutnya berani "membakar jambatan di belakang mereka" agar mereka dapat meneruskan perjuangan menuju ke tempat tujuan.

Pada permulaan karier, sungguh menakjubkan kalau kita mempunyai kepastian dalam fikiran bahawa kita akan menjadi penakluk dalam kehidupan. Kita akan menjadi raja di alam mental kita dan tidak menjadi hamba dari musuh mana pun yang boleh merosakkan diri kita. Kita akan memilih jalan yang paling bijaksana dan bahawa kita bersedia untuk terus menempuh perjalanan menuju sasaran kita. Kita tidak mempedulikan kesulitan yang bagaimana yang menghalang di tengah jalan dan tidak pedulikan apa atau siapa pun yang menghalang jalan di depan kita. Jangan biarkan hal ini mengganggu permulaan usaha kita dan membuat kita menjadi kerdil, padahal makhluk dalam diri kita menunggu kita bertindak. Kepercayaan, kepastian diri adalah kawan yang boleh membunuh pengkhianat itu iaitu keraguan.

Keraguan menimbulkan penundaan, mengganggu keputusan dan menyebabkan kita terumbang-ambing. Apabila kita mendapatkan fakta-faktanya, biasakanlah untuk mengambil keputusan yang pasti. Untuk mengubah "nasib buruk" kita, singkirkan keraguan.

2 comments:

kembara kelana said...

best entri ni..mintak izin kopy

amalhaj said...

adik!
bagaimana persediaan 2010?
semoga sukses.....