Wednesday, December 30, 2009

TERPIKAT KEPADA KEJAHATAN

"Mula-mula manusia dikejutkan oleh dosa, lalu perkara itu menjadi menyenangkan, kemudian dipermudahkan , seterusnya menakjubkan lalu menjadi sering, kemudian terbiasa dan lalu dipastikan."

Tidak ada seorang pun dapat menjelaskan falsafah tentang berminat kepada kejahatan, untuk melakukan kesalahan atau bergelumang dengan dosa. Sudah menjadi candu bagi orang yang boleh menerimanya. Mereka terpikat kepada kejahatan, walaupun mereka tahu perkara itu merosakkan. Umpama burung yang terpikat dan dipatuk oleh ular, padahal burung itu tahu bahawa reptilia itu adalah musuhnya yang boleh membunuhnya.

Daya pikat dosa dan godaan untuk melakukan yang silap, nampaknya mematikan pancaindera dan melemahkan keinginan. Akibatnya terhadap orang yang menyerah kepadanya adalah sama dengan kesan dadah pada mangsa. Mangsa-mangsa amat mengetahui dengan baik bahawa perkara itu adalah musuh mereka, nahawa perkara itu memerosotkan kemampuan mereka serta akan membunuh perkara terbaik dan termulia pada diri mereka, namun mereka tetap juga tertarik.

Kebahagian yang sejati tidak mungkin terjadi jikalau terjadi pelanggaran terhadap hukum alam yang suci. Periksalah diri kita sendiri dan kita tidak akan dapat menyembunyikan kebenaran bahawa kejayaan yang berterusan hanya boleh diperolehi dengan berbuat baik. Tunduknya kesedaran kepada perbuatan salah adalah sesuatu yang lebih parah daripada kesenangan yang ditimbulkan oleh otak yang diracuni ubat-ubatan kerana pancaindera kita dikuasai oleh nafsu. Orang yang melanggar hukum-hukum alam, cepat atau lambat harus membayarnya dengan harga yang mahal.

Bagi pelajar sekolah menengah, universiti atau orang dewasa yang tidak matang sedang mencari kenikmatan. Adalah seharusnya mereka cuba untuk berfikir tentang apa yang harus mereka bayar kalau mendapat kenikmatan itu. Mereka juga perlu berfikir tentang kehilangan apa yang bakal menimpa dan tentang apa yang terjadi pada diri mereka, sebab mereka tidak akan menjadi orang yang sama seperti sebelum melakukannya. Kenikmatan yang sebarangan adalah kematian bagi kejayaan abadi, kebahagiaan dan kedamaian fikiran.

No comments: