Thursday, December 31, 2009

KEJAYAAN ADALAH JEJAK ORANG TERDAHULU

"Tidak ada jalan yang lebih pasti untuk mencapai kejayaan dari mengikuti jejak daripada orang yang telah berjaya dalam menempuh perjalanan sebelumnya."

Pelbagai tajuk yang telah kita baca sepanjang tahun 2009 ini mengandungi pengetahuan mengenai kesihatan, kemakmuran dan kebahagiaan melalui akhbar, majalah dan juga penulisan dari blogger. Apa yang diharapkan kita semua telah menambahkan pengetahuan yang berguna untuk kehidupan kita seharian.

Dalam satu kajian memberi kefahaman tentang peningkatan diri yang berjudul "ssuccessful achievement", ada dihuraikan rahsia-rahsia kejayaan dan berbagai ajaran dari lebih lima ratus orang paling berjaya di dunia. Dalam satu program yang berkaitan dengan keselamatan, kita akan dapat membaca tentang tulisan-tulisan dan catatan asli dari orang-orang terkemuka ini. Ini seperti belajar dengan arahan dari guru-guru yang hebat.

Kadang-kadang sesuatu pengalaman kejayaan manusia walau pun telah lama berlalu akan menjadi suatu dorongan kepada kita untuk berjaya. Mungkin kita tidak menemui mereka yang menjadi pendorong tetapi melalui pembacaan, tontonan dan sebagainya adalah memadai untuk kita memperluaskan pengetahuan kita.

Apabila kita telah menemui diri kita sendiri yang mana terdapat dalam kumpulan yanga memiliki hasrat yang membara untuk maju maka kita akan melihat kembali mereka yang telah pun menjadi pendorong kepada kita. Belajar melalui pengalaman dan tidak patah semangat apabila adanya kegagalan adalah menjadi perkara utama kepada kita.

No comments: