Wednesday, November 25, 2009

ADAT RESAM KAUM-KAUM DI MALAYSIA

ADAT RESAM ORANG MELAYU
1. Adat resam masyarakat Melayu adalah berasaskan kepada ajaran agama Islam dan warisan kebudayaan mereka. Teras budaya hidup orang Melayu adalah mengerjakan sembahyang lima waktu iaitu sembahyang Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak.
2. Orang Melayu biasanya saling menyapa dengan ucapan "salam" dan berjabat tangan. Kepada orang bukan Islam selalu mengucapkan "selamat pagi" atau sebagainya mengikut masa atau pun "apa khabar" saja. Mereka biasanya menunjukkan wajah yang mesra dan suara yang lembut. Kepada sesama Islam diucapkan "Assalammualaikum."
3. Pada setiap tengah hari Jumaat mereka mengadakan sembahyang Jumaat beramai-ramai di tempat ibadat bernama "masjid". Pada bulan-bulan tertentu mereka mengadakan acara ibadat tertentu seperti bulan Muharam dengan sambutan Awal Muharam, Rabi'ulawal dengan Maulidur Rasul, Syaaban dengan Nisfu Syaaban, Ramadhan dengan berpuasa selama sebulan, Syawal dengan Hari Raya Puasa, Zulhijjah dengan menunaikan haji di Mekah serta merayakan Hari Raya Haji.
4. Dari segi adar istiadat dan upacara pula terdapat beberapa jenis adat dalam edaran hidup orang Melayu menyambut kelahiran bayi. Ketika lahir seorang bayi lelaki, sebaik sahaja siap dibersihkan dan dibedungkan, bayi tersebut akan disambut oleh seorang lelaki dewasa yang menyerukan "azan" perlahan=lahan di telinganya. Bagi bayi perempuan pula ia diserukan dengan "iqamat".
5. Biasanya setelah beberapa hari, sekurang-kurangnya seminggu, seorang anak itu diberi nama dan dicukurkan rambutnya dalam satu kenduri dan bacaan "berzanji" serta doa selamat.
6. secara tradisi ibu Melayu "berpantang" selama 40 hari dengan menggunakan makanan, gerak badan dan tidak mengambil beberapa jenis makanan yang "sejuk". Ibu juga berdiang iaitu memanaskan badan di tepi unggun api ataupun "bertungku". Dia juga diurut oleh tukang urut dan memakan jamu serta dibengkung badannya dengan balutan kain panjang selama tempoh pantang itu.
7. setelah remaja kecil, kanak-kanak lelaki dikhatankan (circumcision) dan mula diajar membaca kitab suci Islam Al-Quran sampai tamat (khatam)
8. Perkahwinan berlaku pada zaman belia kira-kira pada umur 20 tahun atau lebih. Apakala seseorang lelaki telah menemui jodoh dengan seorang wanita maka ibu bapa atau wakilnya masuk meminang untuk menetapkan tarikh perkahwinan dan bayaran-bayaran tertentu seperti mas kahwin, belanja hantaran dan pelbagai keperluan lain. Setelah berkahwin, pasangan muda boleh tinggal bersama keluarga lelaki atau keluarga perempuan atau pun di rumah sendiri.
9. Apakala isteri hamil maka beberapa upacara dan pantang larang diikuti. Bagi anak pertama secara tradisi diadakan upacara "lenggang perut" untuk menjaga keselamatan kelahiran bayi. Waktu kelahiran, isteri dijaga oleh seorang bidan kampung. Sekarang urusan kelahiran dilakukan di hospital atau pun diuruskan oleh bidan yang terlatih dari Pusat Kesihatan.
10. Katika sakit, semua anggota keluarga sentiasa menjaga si sakit dan jiran-jiran digalakkan berkunjung serta mendoakan supaya selamat. Pada ketika hampir kematian, seseorang itu diajar "mengucap dua kalimah syahadah". Ketika mati, mayatnya ditutup dan dibaringkan di ruang tamu dengan mengiring menghadap kiblat atau Mekah. Dia akan dimandikan, diwangikan tubuhnya dengan geharu, dikafankan, disembahyangkan dan kemudian dikebumikan di kawasan perkuburan oleh ketua agama seperti Imam secepat yang mungkin.
11. Selepas sehari keluarganya akan mengadakan doa selamat selamatiga hari dan tujuh hari (dan secara tradisi kenduri 14, 40 serta 100 hari) dan juga kenduri arwah pada setiap tahun kematian.
12. Disamping upacara-upacara tadi terdapat juga upacara dalam sistem pertanian seperti pertanian padi, menaangkap ikan dan juga membina rumah. Ada juga kepercayaan tradisi berkaitan hantu dan kejadian alam yang mempunyai pantang larang tetapi banyak daripadanya telah dilupakan dan tidak lagi diamalkan kini.

No comments: