Thursday, November 19, 2009

MUTU PEKERJAAN PENENTU KEJAYAAN

"Tergesa-gesa menciptakan sesuatu adalah pekerjaan yang sia-sia"
Setiap penemuan pada abad ini cenderung untuk mempercepatkan rentak hidup manusia, perniagaan, komunikasi dan mengubah manusia menjadi seperti komputer insani.
Semakin tinggi kecepatan kita, semakin pesat perkembangan usia kita dan semakin besar pula ketegangan emosional yang menyerang kita masing-masing. Melebihi segala zaman di dalam sejarah, kita diundang untuk menjalani kebijaksanaan yang lebih hebat, kalau kita tidak memenuhinya, kita akan tertindas oleh rentak kehidupan moden yang begitu pesat. Tidak ada zaman sebelumnya yang begitu memerlukan falsafah praktikal tentang kehidupan waras zaman kita.
Kebiasaan untuk tergesa-gesa dan terburu-buru telah melenyapkan kegembiraan hidup, memendekkan hidup, mengundang berbagai penyakit jantung dan peredaran darah, menghancurkan ketenangan dan ketenteraman dan mengurangi mutu kerja atau prestasi kerja kita.
Ketenangan adalah salah satu kualiti yang jarang ditemui pada manusia. Hal ini merupakan petunjuk tentang adanya kekuasaan. Ketenangan dikembangkan dari berbagai kualiti dan kemampuan manusia. Kurangnya ketenangan selalu merupakan tanda kelemahan yang ada pada diri kita.
Janganlah membuat sesama manusia menjadi penghuni rumah sakit jantung atau malah menjadi liang lahad. Berazamlah bahawa mulai hari ini dan seterusnya kita akan hidup dengan waras. Bahawa kita akan melambatkan rentak hidup kita dan mulai benar-benar hidup serta turut menikmati hidup. Daripada hilir mudik tidak bertujuan dan tidak sampai ke mana pun, lebih baik lambat tetapi sampai ke tempat tujuan dengan penuh selamat dan menghasilkan susuatu yang dapat dikecapi.
Kebiasaan tergesa-gesa mematikan kualiti. Para pembuat suatu bahan akan mentertawakan seseorang yang menghabiskan waktu berminggu-minggu malahan berbulan-bulan bagi menghasilkan bahan tersebut. Padahal mereka boleh membuatnya dalam beberapa hari sahaja. Mereka adalah tukang yang baik, sedangkan seseorang itu menyempurnakan pekerjaannya dengan semangat seniman. Bahkan hasil kerja seseorang itu tetap tinggi dan mahal harganya. Ini adalahkerana permintaan pasaran terhadap kerja seseorang itu sangat tinggi. Mutu pekerjaan sangat menentukan kejayaan kita.

No comments: