Tuesday, November 17, 2009

BEBAS DIRI DARI BELENGGU MASALAH

"ketika kita pergi tidur, kita meninggalkan masalah- masalah kita di pakaian".
Waktu rehat dan tidur merupakan suatu yang secara mutlak bersifat hakiki untuk menjaga kesihatan yang baik. Sekitar sepertiga kehidupan alamiah kita dihabiskan di tempat tidur, namun sungguh sangat mengejutkan bahawa kebanyakan orang tidak belajar dengan betul tentang cara-cara tidur yang nyenyak.
Tidur adalah suatu keharusan. Inilah saat baik kita untuk sepatutnya secara lengkap 'menghentikan kegiatan untuk mengadakan pemulihan'. sebab memang itulah tujuan tidur. Inilah saat kita menyerahkan diri kita sepenuhnya kepada alam, ketika kita membaringkan diri di sisi-Nya sehinga alam dapat memeriksa seluruh diri kita dan mengadakan pemulihan hal-hal yang rosak ketika kita gunakan pada siang hari.
Sungguh penting bagi kita untuk bekerjasama dengan alam proses rekreasi yang dilakukan-Nya. Pada saat kita menggantungkan pakaian kita dan menggantinya dengan pakaian tidur, kita harus menggantungkan pula segala pemikiran perniagaan, kerja, masalah dan kecemasan. tempat tidur bukanlah tempat untuk memikirkan urusan perniagaan dan berbagai masalah anda yang lain.
Sebagai bantuann bagi kerehatan, ada ramai orang yang terlebih dulu mandi sebelum tidur. Sama ada anda mandi dulu atau tidak sebelum berehat melalui tidur, pastikan bahawa anda telah melakukan mandi mental. Bersihkan fikiran anda dari segala yang tidak menyenangkan, tidak boleh anda terima dan tidak membahagiakan. Apabila anda ingin awet muda, jagalah agar akal anda tetap segar, murni dan bersih dengan memenuhi kepada anda pemikiran yang ceria sebelum anda tidur. Fikirkan tentang pembangunansel yang akan dilakukan oleh alam bagi anda. Fikirkan tentang berbagai tempat indah yang telah anda kunjungi. Fikirkan tentang hal-hal yang menghiburkan.
Membaca berbagai karya yang mendatangkan ilham, buku-buku tentang motivasi, berbagai pelajaran tentang peningkatan diri juga memberi sumbangan bagi kerehatan dan kesegaran akal anda.

No comments: