Thursday, November 19, 2009

AMALAN NILAI DAN BUDI BAHASA

ADAT RESAM KAUM-KAUM DI MALAYSIA

PENGERTIAN ADAT RESAM

1. Adat resam adalah segala macam perbuatan yang sentiasa dilakukan pada setiap hari atau mengikut musim, pertukaran bulan mahupun tahun. Banyak kebiasaan ini merupakan cara harian kita seperti berpakaian, cara makan dan minum, jadual harian dari pagi hingga petang, cara bertemu dan bergaul dengan rakan-rakan dan kenalan ataupun cara menyapa seseorang tetamu.
Sebahagian lagi adat resam itu merupakan upacara-upacara dalam pusingan kehidupan seseorang manusia misalnya adat kelahiran, adat berkhatan (untuk orang Islam), adat perkahwinan, adat kematian dan adat memperingati kematian pada setiap tahun.
Sebahagian yang lain, adat resam merupakan upacara-upacara dalam kalendar kehidupan sepanjang tahun. Misalnya, adat berkaitan pertanian dan menanam hingga menuai padi, upacara puja pantai bagi para nelayan. Ada juga adat yang merupakan perayaan tahunan seperti menyambut Tahun Baru Cina atau Kristian, perayaan Hari Raya Puasa Islam, perayaanThaipusam dan Deepavali Tamil atau perayaan Gawai Iban dan Keamatan Kadazandusun. Adat resam adalah pancaran budi bahasa.

No comments: