Tuesday, November 24, 2009

SASARAN UTAMA GAMBARAN LENGKAP BAGI MANUSIA

Sasaran utama bagi setiap kita adalah gambaran paling lengkap dari berbagai daya dan kemungkinan yang diberikan oleh Tuhan kepada kita. Namun telah menjadi suatu fakta yang diketahui pula bahawa sebahagian besar manusia hanya menggunakan sejumlah kecil peratus kekuasaan dan kemungkinan.
Otak yang berkesan adalah otak yang seluruh kemampuannya berkembang sepenuhnya dan beroperasi secara harmoni antara satu kemampuan dengan kemampuan lainnya. Tujuan dari segala pendidikan sepatutnya membantu otak yang simetri dan seimbang.
Dari waktu ke waktu kita harus mengadakan penemuan tentang berbagai aset mental kita. Kita harus menentukan di mana kelemahan dan kekuatan kita. Barangkali ada beberapa perkara yang perlu kita sekat. Sedangkan yang lainnya perlu kita perkuat dan kita bangunkan. Kita adalah nakhoda bagi mental kita sendiri. Setiap kemampuan harus dikembangkan dan dilatih untuk mempunyai peranan yang cekap. Berjaya atau gagalnya kita dalam arena kehidupan bergantung padanya.
Ramai orang yang meskipun hanya menggunakan sedikit kekuatan mental mereka tetapi boleh dikatakan hampir mencapai kejayaan, Mencapai sasaran hasrat hati mereka. bayangkan apa yang dapat dicapai oleh 'rang-orang setengah berjaya' atau 'orang-orang hampir berjaya' ini jika mereka diajar untuk mengetahui cara penggunaan otak mereka dan diajar tentang peraturan praktikal untuk mencapai kejayaan. Kita boleh menjadi cekap dan pekerjaan kita berhasil. Kita boleh berjaya jika kita dilatih menuju garisan tersebut.
Tidak ada yang terjadi selama perkara ini tidak digerakkan terlebih dahulu oleh akal kita. Pemikiran mendahului segala tindakan. Pembangunan mental dan pemikiran tepat yang diiringi dengan usaha yang cerdas adalah kekuatan yang menggerakkan kita ke arah sasaran kita. Hanya melalui penggunaan kemampuan kita secara berkesan, kita boleh menjadi pemenang. Sipenakluk tidak sepatutnya hanya berfikir tetapi juga harus bangkit dan berbuat suatu.

No comments: