Monday, November 23, 2009

MANUSIA TERHEBAT MEMILIKI KEBENARAN MENAKJUBKAN

Etika adalah prinsip moraliti termasuk ilmu tentang kebaikan mahupun kudrat kebenaran. Tidak ada kepuasan dalam hidup yang lebih besar dari kesedaran menjadi orang baik dan kesedaran berbuat yang benar.
Satu-satunya jalan agar hidup memberikan hasil seperti yang kita kehendaki seperti menikmati hasil dari kekayaan yang berterusan, kebahagiaan dan kedamaian akal adalah dengan tetap menjaga keharmonian kita menghasilkan kesihatan, kemakmuran, kekuatan dan kekuasaan. Begitu juga sebaliknya mengenai perselisihan (ketidaksesuaian atau ketidakkeserasian) yang selalu menghasilkan kelemahan.
Kehidupan bermoral adalah sekutu yang paling utama bagi manusia. Inilah satu-satunya cara untuk membuat hidup memberikan yang terbaik. Apabila kita melepaskan prinsip diri kita, maka keseluruhan kudrat kita menjadi tidak harmoni.
Kesedaran kita adalah kompas yang menunjukkan arah sejak kita dilahirkan sehingga mati. Ramai orang yang mengabaikan bisikan yang amat lembut dari dalam diri sendiri. Sungguh tidak mungkin untuk melarikan diri dari bisikan itu sebab bisikan dari kita sendiri yang tidak kita hargai itu selalu kembali membayangi kita. Ada orang yang cuba menyingkirkan kesedaran mereka tetapi cepat atau lambat hal ini akan muncul di hadapan mereka sebagai penentu atau hakim.
Apabila kita kehilangan rasa hormat terhadap diri sendiri, kita akan kehilangan sehabat yang terbaik. Ketika kita kembali kepada diri kita sendiri, tidak ada orang lain pun yang dapat membantu kita. Kita dapat meneruskan perjalanan untuk menghadapi berbagai kesulitan hidup, kita dapat melepasi penghalang yang nampaknya tidak dapat ditembus tetapi hilangnya hormat terhadap diri sendiri. Kekecewaan terhadap diri sendiri adalah hak yang buruk bagi kejayaan abadi dan segala kebahagiaan sejati.

No comments: