Sunday, November 29, 2009

KORBAN

Melalui Kamus Dewan, KORBAN memberi maksud persembahan kepada Tuhan seperti binatang yang disembelih pada hari yang tertentu. Sehubungan itu, hari-hari yang disunatkan untuk menyembelih korban ialah pada hari raya dan seterusnya tiga hari yang berikutnya. Hari raya tersebut dinamakan Hari Raya Korban atau Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Haji. Dalam pemahaman penganut agama-agama selain Islam ada juga yang melakukan KORBAN sebagai persembahan kepada dewa-dewa kepercayaan mereka.

Melalui perkataan KORBAN tersebut kita boleh menambahkan imbuhan. Imbuhan tersebut boleh ditambah di pangkal perkataan mahu pun di hujung perkataan. Melalui penambahan imbuhan ini, maka akan lahirlah pelbagai perkataan yang memberi maksud yang berlainan dari perkataan KORBAN. Bagaimana pun apabila diberi penambahan imbuhan perkataan, abjad-abjad yang terkandung pada perkataan KORBAN itu ada yang bertukar. Umpamanya abjad K ditukarkan dengan abjad G.

1. BerKORBAN
2. TerKORBAN
3. DiKORBANkan
4. MenGORBANkan
5. PenGORBANan
6. QURBANi (K digantikan dengan Q dan diberi imbuhan i di akhir perkataan asalnya, maka terlahirlah sebuah filem Hindustan yang menjadi kegilaan pada masa itu - hahahehehihihohohuhu ketawalah lagi).

Untuk melakukan KORBAN sewajarnya kita berKORBAN yang mana itu adalah satu penGORBANan yang mengakibatkan nyawa terKORBAN apabila kita menGORBANkan binatang ternakan kita yang diKORBANkan itu.

No comments: