Saturday, November 14, 2009

CINTA BARU KAHWIN BARU CINTA

Cinta ialah perasaan atau berperasaan sangat sayang kepada negara, orang tua atau kebebasan. Ia juga membawa maksud perasaan atau berperasaan sangat berahi, asyik, kasih dan sayang antara lelaki dan perempuan. Disamping itu, cinta boleh membawa kepada pengertian perasaan atau berperasaan yang inginkan sesuatu atau perasaan rindu yang tertanam dalam diri seseorang.

Selalu atau menjadi kelaziman bagi orang yang bercinta itu akan menghadiahkan bunga kepada pasangan yang dicintainya. Terfikir di hati saya, mengapa mesti dihadiahkan bunga? Tambahan pula seandainya bunga yang dihadiahkan itu menjadi layu, kecut dan akan gugur setelah beberapa hari berlalu, melainkan bunga yang dihadiahkan itu bunga plastik.

Pasangan yang bercinta ini tidak terbatas umurnya. Mereka ini juga tidak terbatas tempatnya untuk meluahkan perasaan cinta mereka itu. Kalau dibangku sekolah, dinding, meja, tandas dan sebagainya menjadi mangsa luahan rasa cinta mereka. Begitu juga di luar sekolah, tempat menunggu bas, tandas awam, pondok telefon dan sebagainya pula menjadi mangsa. Luahan hati mereka akan dapat dikongsi bersama apabila ada insan yang membaca coretan-coretan hati mereka itu.

Dewasa ini, melalui perkembangan ICT, luahan rasa cinta itu dapat disemadikan melalui email, yahoo messenger dan juga sms. Itu bagi pasangan yang berjauhan tetapi tidak bagi pasangan yang duduk berdekatan. Mereka akan membuat pertemuan demi pertemuan demi untuk menzahirkan rasa cinta mereka itu sehingga boleh menjerumuskan diri mereka ke kancah maksiat.

Pasangan yang bercinta itu ada yang sanggup membelakangkan agama demi untuk mempertahankan cinta mereka. Ada yang terlanjur sebagai tanda atau bukti cinta mereka. Tetapi adakah pasangan ini terus menjalinkan percintaan mereka sehingga ke jinjang pelamin? Mungkin ada dan mungkin tiada. Itu adalah terserah kepada kesetiaan masing-masing dalam bercinta.

Bercinta dulu baru kahwin atau kahwin dulu baru bercinta ada kelebihan masing-masing. Yang penting kesetiaan dan keluhuran manusia yang sedang dialun cinta itu. Kalau kita lihat pasangan yang berkawin dulu baru bercinta ada yang kekal perkahwinan mereka sehingga akhir hayat. Begitu juga bagi pasangan yang bercinta dulu baru berkahwin. Apa yang penting, bagaimana pasangan tersebut melayari bahtera perkahwinan mereka dan bagaimana mereka menangani isu-isu yang berbangkit dalam kehidupan mereka.

2 comments:

skylark said...

hahaha.....cinta menghidupkan dunia, kalau tak ada perasaan cinta sayang, dunia manusia tentu sama saja dengan dunia binatang!
gambar kartun budak cina di atas ambil dari mana? comel oh!

amalhaj said...

taukeh!dunia binatang pun ade cinta maaaaaa. kadang2 manusia pulak yg tak ade rase cinta.... hahahehehihihohohuhu