Friday, November 20, 2009

MEREKA DILAHIRKAN UNTUK BERJAYA

Apa sahaja pemikiran yang ada di fikiran kita tentang diri kita sendiri akhirnya akan dibentuk menjadi kehidupan oleh kekuatan kreatif yang ada di dalam diri kita. Pada suatu ketika, kita akan menjadi peribadi yang kita gambarkan di dalam fikiran kita. Gambaran tentang diri kita sendiri inilah yang menentukan apakah masa depan kita bahagia atau tidak? Apakah kita akan maju atau mundur? Apakah kita berjaya atau gagal?
Manusia tidak boleh bangkit lebih tinggi dari fikiran tentang dirinya sendiri yang bersarang di kepalanya. Kepastian terus menerus tentang kekurangan diri sendirilah yang lebih membuat orang jatuh dari istana kejayaan. Hal ini merupakan penyebab yang lebih kuat timbulnya kemiskinan, penyakit, kejahatan, perselisihan dibandingkan dengan berbagai sebab lain. Semakin banyak kita berfikir tentang penyakit yang ingin kita hindari, semakin dekat kita kepada penyakit itu.
Kebiasaan untuk menggambarkan kesedaran tentang kelemahan diri dalam fikiran kita akan menghancurkan kesempatan kita untuk berjaya dalam hidup. Hal ini mengikat kita untuk tetap menjadi hamba. Kita tetap menjadi hamba bagi ketakutan, kekhuatiran, suasana hati sendiri, kecemasan, lingkungan dan keseluruhan dunia luar. Kesedaran rendah diri menciptakan korban bukannya menghasilkan pemenang.
Pemikiran yang sempit sepatutnya digantikan dengan pemikiran ideal. Pemikiran tentang peribadi yang kita inginkan untuk kita miliki, bukannya peribadi yang ada sekarang ini. Ideal kita adalah suatu ramalan yang akhirnya akan kita alami. Kita harus berlatih untuk menyambut datangnya kejayaan. Untuk secara tegas mempercayai kepada kekuasaan yang diberikan Tuhan kepada kita untuk berprestasi, memenuhi sasaran kejayaan.
Sejak awal kita seharusnya mengajar anak-anak kita bahawa mereka dilahirkan adalah untuk berjaya. Terangkan bahawa pada saat mereka dilahirkan mereka telah diberi kelengkapan untuk berjaya. Tanta wawasan ini, bererti kita membiarkan mereka menempuh perjalanan hidup tanpa peralatan untuk mencapai tempat tujuan seperti yang dimaksudkan dalam penciptaan manusia oleh Tuhan.

No comments: