Wednesday, November 18, 2009

PENDIDIKAN BERKUALITI

CIRI-CIRI PENDIDIKAN BERKUALITI
Oleh kerana terlalu sukar bagi kita menentukan kriteria pendidikan berkualiti, maka kita harus kembali kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN) untuk rujukan. Di sini (FPN) terdapat yang tersirat dan yang tersurat bagi ciri-ciri kualiti yang kita cari:-
"Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara".
Dari sini jelas dapat dilihat pendidikan berkualiti ialah pendidikan yang dapat menghasilkan manusia seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Manusia yang ingin dilahirkan ini ialah manusia yang mempunyai ilmu pengetahuan, yang beramal dengan ilmunya, yang baik akhlaknya dan yang bertanggungjawab serta tenang hidupnya dengan sihat tubuh badannya. Dalam aspek-aspek tersebut ada terkandung unsur-unsur kualiti seperti kecemerlangan, kepuasan hati, ketahanan dan lain-lain yang semuanya menggambarkan kebaikan.
Kita sempitkan terjemahan kita kepada pengajaran dan pembelajaran di sekolah secara formal dan gambaran yang kita dapat dan fahami erti pendidikan berkualiti itu;-
1. Ramai yang lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan-peperiksaan awam kerajaan (UPSR, PMR, SPM, STPM dan lain-lain).
2. Ramai yang cemerlang dalam bidang sukan dan permainan yang mencapai tahap yang ditentukan.
3. Ramai yang berakhlak baik. Bagi yang Islam umpamanya ramai yang melakukan ibadat, membaca Al-Quran dan sebagainya.
4. Ramai yang mempunyai kesedaran sivik yang mendalam jika dilihat melalui perbuatan mereka setiap hari.
Ciri-ciri tersebut mungkin boleh dijadikan ukuran bagi pendidikan berkualiti, namun masih terdapat beberapa kelemahannya:-
1. Ia terbatas kepada pendidikan formal.
2. Terdapat ciri-ciri kriteria yang sukar diukur tahap kualitinya. Kalau pun boleh, ianya hanya dibuat secara pandangan kasar sahaja.
FAKTOR-FAKTOR MEMPENGARUHI PENDIDIKAN BERKUALITI
Dalam konteks sistem pendidikan yang ada, khususnya yang formal dan boleh kita anggap terbaik setakat ini kerana cuba memperseimbangkan unsur-unsur kemanusiaan dan unsur-unsur keTuhanan, Terdapat enam faktor utama yang mempengaruhi pendidikan berkualiti:-
1. Kemudahan yang kondusif
Tempat belajar yang selesa amat perlu bagi menentukan apa yang diterima dengan tenang oleh murid. Bangunan, bilik darjah, kerusi, meja dan sebagainya perlulah sesuai mengikut keselesaan murid.
2. Tenaga manusia
Guru adalah amat yang penting bagi menentukan bentuk manusia yang dikeluarkan oleh sistem pendidikan, Guru yang berkesan akan mengeluarkan hasil yang baik.
3. Kurikulum
Isi pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan sangat besar mempengaruhi bentuk pendidikan yang diberi kepada murid. bentuk manusia yang dikeluarkan juga bergantung kepada kurikulum yang disediakan.
4. Murid
Murid yang normal perlu wujud untuk nenentukan hasil yang berkualiti. Murud yang tidak normal, yang terganggu inteleknya, rohaninya, emosinya dan jasmaninya tidak menolong pendidikan berkualiti.
5. Bahan bantu mengajar
Alat bantu mengajar seperti buku, alat sukan dan lain-lain yang bermutu memberi kesan kepada kualiti manusia yang dikeluarkan.
6. Kepimpinan
Pendidikan berkualiti yang bergantung kepada kepimpinan pentadbir organisasi. Kepimpinan yang dapat mewujudkan satu suasana pengurusan dan budaya kerja yang baik boleh menambah produktiviti dari segi pengajaran dan pembelajaran.

No comments: