Monday, November 23, 2009

TERCAPAI JUA AKHIRNYA CITA-CITAKU

Juha telah membeli seekor lembu yang besar. Lembu jantan yang baru dibelinya itu mempunyai sepasang tanduk yang besar dan tajam memang menggrunkan. Setiap kali Juha berehat sambil duduk di beranda rumahnya, Juha memandang ke arah lembunya yang sedang makan rumput. Dalam hatinya berkata:- "Aku harap satu hari nanti aku akan dapat duduk ditengah-tengah tanduknya itu."
Maka pada suatu hari ketika lembunya itu sedang leka makan rumput, Juha pun menghampiri lembunya sambil memegang kedua tanduk lembunya itu. Juha cuba untuk melompat duduk. Tanpa disedarinya lembunya mula naik angin. Juha mencuba lagi, sedang dia mahu melompat dan belum sempat Juha duduk di celah tanduk, lembu itu terlebih dahulu mennaduk Juha dengan kuat sekali. Juha terus terpelanting jatuh lalu pengsan.
Rupa-rupanya isteri Juha melihat kejadian itu. Dia menjerit meminta tolong. Orang ramai pun datang lalu menagkap lembu Juha dan dimasukkan ke dalam kandangnya. Isteri Juha terus mendapatkan Juha lalu mengoyang-goyangkan badan Juha. Juha masih belum sedar. Lalu isteri Juha menyimbahkan air ke muka Juha. Lalu Juha tersedar dari pengsan. Sedang isterinya itu menangis teresak-esak, Juha berkata dengan nada gembira:- "Alhamdulillah, walaupun sakit, apa yang aku cita-citakan selama ini tercapai akhirnya."

No comments: