Wednesday, November 18, 2009

KEBAHAGIAAN DAN KEJAYAAN SEJATI

Sejarah dan pengalaman menunjukkan bahawa kemanusiaan bangkit atau jatuh akan dipikul bersama. Maka sungguh sangat masuki akal kalau kita menyedari bahawa semua makhluk adalah sebahagian dari rancangan Ilahi yang membuat kita masing-masing bertanggungjawab untuk memberi manfaat kepada seluruh umat manusia.
Kita bukanlah suatu pusat kecerdasan yang tidak bergantung sama sekali kepada apa pun tetapi hanyalah suatu gambaran dari akal dunia semesta. Sesama kita adalah diri kita sendiri sebab mereka juga adalah gambaran dari akal semesta yang satu. Kita tidak benar-benar mendapat kejayaan sejati kalau ia tidak merasa dalam darjat tertentu bahawa hidupnya adalah milik sesamanya dan bahawa yang diberikan Tuhan kepadanya itu diberikan demi kemanusiaan. Apbila kita menyedari bahawa kita sebenarnya adalah satu maka tidak boleh lain lagi bahawa kita saling mencintai seperti juga kita mencintai diri kita sendiri sebab semua orang adalah satu dengan kita. Inilah kebenaran paling besar di antara segala kebenaran.
Merenungkan penyataan segala makhluk akan meningkatkan kemanusiaan, hati terbuka dan meletakkan peraturan sosial di seluruh pelusuk dunia. Inilah sumber dari segal kedamaian dan keharmonian. Hanya dengan melakukan sesama manusia seperti melakukan kepada diri kita sendiri kita sebagai individu barulah dapat menemui kebahagiaan dan kejayaan sejati

No comments: