Saturday, November 28, 2009

LIHAT! BETAPA LAJUNYA DIA LARI

Pada suatu hari, Juha telah pergi melawat ke sebuah bengkel untuk memperbaiki sampan serta kapal yang rosak. Dia pun melihat mereka menyalakan api yang besar lalu dia bertanya: "Untuk apa pula api yang besar itu?". Jawab mereka: "Bila selesai baiki kapal nanti, kami akan masak minyak hitam lalu kami akan sapukannya pada dinding kapal supaya kapal dapat belayar dengan laju di lautan nanti." Sebenarnya mereka mahu mempermainkan Juha.

Maka Juha pun pulanglah ke rumah. Pada keesokan harinya dia pun membawa keldainya ke dalam kandang untuk diganti ladamnya. Setelah menggantikan ladam keldai dia pun mengikat keldainya ke satu tiang lalu dia menyalakan api yang agak besar betul-betul di hadapan keldainya itu. Tujuannya ialah untuk berbuar seperti apa yang telah mereka perkatakan semalam di bengkel memperbaiki kapal.

Bilamana keldainya melihat api yang besar dan menjulang-julang tingginya, keldai itu berasa ketakutan terus dia meronta-ronta disentapkan tali yang mengikat. Bila terlepas sahaja, keldai itu pun lari lintang pukang melarikan diri. Begitu laju sekali keldai itu berlari hinga Juha tidak sempat untuk menangkapnya. Lantas dengan suara terkejut Juha pun berkata: "Lihat! Betapa lajunya dia berlari sekelip mata sudah hilang dari penglihatanku. Ini tak sapu minyak lagi kalau sudah sapu, pasti dia boleh berlari lebih laju dari itu."

No comments: