Saturday, November 21, 2009

SEMOGA DIA KELUAR NANTI

Pada suatu malam, cincin yang Juha pakai telah tercicir jatuh di dalam rumahnya. Puas dia mencari tetapi tidak juga jumpa kerana di dalam rumahnya gelap gelita tak ada lampu. Setelah agak lama mencari, dia pun letih dan dia pun keluar rumah untuk menghilangkan keletihannya. Lalu dia berdiri tercegat di depan pintu rumahnya.
Lama juga dia berdiri di situ sehingga orang yang lalu-lalang hairan kenapa Juha berdiri di depan pintu rumahnya. Lalu mereka bertanya:- "Juha, kenapa kamu berdiri tercegat di depan pintu rumah kamu?." Jawab Juha:- "Oh! Cincin kesayangan yang selalu aku pakai telah tercicir jatuh di dalam rumah. Puas aku mencarinya tetapi tidak berjumpa."
Lalu mereka pun bertanya lagi:- "Jadi, kalau begitu carilah lagi manalah tahu kamu boleh jumpa juga nanti. Bukankah lebih baik dari kamu terus tercegat di depan pintu rumah kamu tu?." Juha dengan tenang menjawab:- "Bukannya aku tak mahu cari, aku dah cari dan kebetulan dalam rumah aku tu gelap, tak ada lampu. Jadi aku rasa lebih baik aku tunggu di luar sini sebab dalam sana sangat gelap. Sudah pasti cincin aku tu akan keluar nanti sebab dia takut duduk dalam gelap seorang diri. Sebab itulah aku tunggu di sini. Kalau dia keluar, aku ambillah dia."

No comments: